Verkeershelden

Verkeersveiligheid vergroten in de regio Drechtsteden: een campagne met impact

Gewenst gedrag in het verkeer

Verkeersveiligheid is een belangrijk thema van alle tijden. We weten hoe het moet, maar we gedragen ons vaak anders. Tijd om bestuurders en andere weggebruikers bewust te maken van hun gedrag in het verkeer, besloten de gemeenten in regio Drechtsteden. In samenwerking zetten wij een reeks interventiecampagnes op, die bijdragen aan verkeersveiligheid én positieve gedragsverandering.

De Drechtsteden

De Drechtsteden is een regio van zeven gemeenten, met in totaal bijna 300.000 inwoners. Deze gemeenten werken op een vernieuwende manier samen: ze maken regionaal beleid en voeren het regionaal uit, maar maken ook lokale keuzes. Verkeersveiligheid is een thema dat in de gehele regio aandacht nodig had. Daarom sloegen de zeven gemeenten hiervoor de handen ineen. Want: op 50 kilometerwegen vinden nog altijd veel ernstige ongevallen plaats. Om deze wegen meer bekendheid te geven en tegelijkertijd de bewustwording en het gedrag van gemotoriseerde weggebruikers aan te pakken, willen de gemeenten de verkeersveiligheid in de gemeente verhogen.

Een ervaring blijft langer hangen dan een poster

Een vraagstuk dat riep om méér dan creativiteit. Gedrag zit namelijk diep; we moesten patronen doorbreken. Daarom bedachten wij een schaalbare interventie, waarbij voetgangers en automobilisten elkaar ontmoetten én spraken. Hoe het er concreet uitzag? Basisschoolleerlingen, verkleed als verkeershelden, hielden samen met de politie automobilisten aan op oversteekplaatsen. Ze spraken hen persoonlijk aan op hun verkeersgedrag. Bij goed gedrag, werd de weggebruiker ook benoemd tot verkeersheld. Zo kreeg ieder oversteekpunt een gezicht en gaven we verkeersdeelnemers een ervaring die bleef plakken. Want ervaring maakt indruk.

Jonge helden

Uit onderzoek blijkt dat de boodschap om veilig(er) te rijden substantieel beter overkomt en wordt opgepakt wanneer deze door jonge verkeersdeelnemers wordt gebracht. Met de inzet van basisschoolleerlingen maakten we impact. Tegelijkertijd zorgde de campagne voor veel reuring, die massaal werd opgepikt door de media en (lokale) pers. Een intensieve samenwerking met een verkeersdeskundige en een gedragspsycholoog was voor dit project cruciaal. Alleen zo waren we in staat om snel en effectief een sterk en strategisch kader te schetsen. Met herkenbaarheid van de verkeerspunten, een positieve insteek en blijvende gedragsverandering bij de verkeersdeelnemers als resultaat.

Dit team heeft gewerkt aan deze case

Kevin Sträter

Creative Lead

Laura van de Giessen

Project/Account Manager

Ramon Snoek

Grafisch vormgever

Tinja Kamp

Managing Partner