Hoe kunnen de Drechtsteden als één afzender effectief en efficiënt communiceren over de ruimtelijk-economische onderwerpen in de regio? Deze succesvolle samenwerking krijgt door te communiceren onder één vlag, meer nationale en regionale zichtbaarheid. Niet langer zijn er zeven gemeentelogo’s nodig om één boodschap uit te dragen.
Smart Delta Drechtsteden is ontstaan uit de zeven Zuid-Hollandse gemeenten aan het water die samen een unieke delta vormen. Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht werken resultaatgericht met elkaar samen in ruimtelijk en economisch opzicht.
Smart Delta Drechtsteden zit in de lift en gaat verder: handen uit de mouwen, nuchter doorgaan en bouwen. Bouwen aan meer woningen, de energietransitie, slimme technologie, toegepaste innovatie, hoger onderwijs en een goede bereikbaarheid van de regio. Samen met bedrijven en onderwijs. Zo komt de regio in ruimtelijk en economisch opzicht slim samen vooruit voor de ongeveer 300.000 mensen die daar wonen.
Als Dordts bureau paste onze cultuur met bijpassende manier van werken, uitstekend bij de Drechtsteden: nuchter en aanpakken. Wij hebben gekozen voor een gefaseerde aanpak met strakke deadlines:
In de definitiefase haalden we via interviews en interactieve sessies de juiste informatie op. De merkessentie en de merkarchitectuur werden bepaald in de strategische fase. Hieruit kwam de nieuwe naam voort: Smart Delta Drechtsteden. Daarna volgde de pay-off: slim samen vooruit. In de nieuwe corporate story wordt duidelijk waar de kracht ligt van de Drechtsteden. En ook voor de ambitie is alle ruimte.
Alle ingrediënten samen vormden de basis voor het creatieve proces. Verschillende vragen passeerden de revue. Hoe visualiseren we de nieuwe naam en identiteit zodat deze richting stakeholders uitgedragen kan worden? Hoe ontwikkelen we een logo dat toepasbaar is in verschillende samenstellingen en voor verschillende samenwerkingen binnen en buiten de regio? En welke beeldtaal hoort daarbij?
De antwoorden resulteerden in een herkenbare identiteit, die verder werd uitgewerkt met voorbeelden van middelen, werkbare producten en templates. Een duidelijk en helder huisstijlhandboek geeft houvast bij het ontwikkelen en uitdragen van de nieuwe identiteit.
Belangrijk in het proces was de samenwerking met de betrokken bestuurders en ambtenaren zodat alle gemeentes zich konden vinden in de identiteit en uitwerking van de gezamenlijke afzender. In de verschillende interactieve sessies daagden we elkaar uit. Wat laten we los en wat willen we juist behouden?
Juist door de betrokkenheid van de verschillende klankbordgroepen, is de nieuwe identiteit precies geworden waar iedereen al zo lang behoefte aan had. Een intensief traject met een resultaat waar iedereen trots op is. Met die nieuwe identiteit kan Smart Delta Drechtsteden slim samen vooruit.