De gemeente Pijnacker-Nootdorp telt een aantal rotondes waarop helaas af en toe onveilige situaties ontstaan tussen automobilisten en fietsers. Infrastructurele oplossingen zijn ontoereikend of op korte termijn onuitvoerbaar dus is er gekeken naar het gedrag van de verkeersdeelnemers op die rotondes. Wat blijkt? Hoewel fietsers voorrang genieten op al die rotondes, lijkt ook het aanpassen van hun gedrag een sleutel tot de oplossing te zijn. Daarom kozen we ervoor om fietsers, bakfietsers, scooters én automobilisten in de communicatie op te nemen.
Samen met gemeente Pijnacker-Nootdorp hebben we verkend hoe we verkeersveiligheid op rotondes blijvend aandacht kunnen geven. Uitgangspunten voor de campagne waren herkenbaarheid, duidelijkheid en positiviteit. We ontwierpen een campagne waarin de inwoners van Pijnacker-Nootdorp een belangrijke rol spelen. Het gebruik van lokale ambassadeurs zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar meer nog voor geloofwaardigheid. De campagne is ontwikkeld onder de vlag van ‘Maak een punt van 0’, een aanpak met als doel: nul vermijdbare verkeersslachtoffers in de provincie Zuid-Holland.
Hoe bereik je een groep verkeersdeelnemers in Pijnacker-Nootdorp die bijzonder divers is qua samenstelling? Na analyse van de verkeerssituaties kwamen we tot de conclusie dat de beoogde groep grofweg in vier target groups onder te verdelen is: 1 de middelbare scholier op weg naar school, 2 de volwassenen die naar de training en/of werk fietst, 3 de recreatieve e-biker die vele kilometers aflegt voor de ontspanning en 4 de automobilist op weg naar werk. Voor iedere target group scoutten we een representatieve ambassadeur die graag zijn/haar medewerking verleende.
Om de inwoners te bereiken vonden er drie strategisch gekozen interventies plaats, afgetrapt met de wethouder. We zochten de doelgroep op en gingen het gesprek aan. In een ontspanning setting krijgen fietsers concrete tips voor veiliger gedrag op de rotondes. Daarnaast zijn er langs de locaties verschillende uitingen geplaatst die als reminder functioneren en oproepen tot het gewenste gedrag. Die herhaling van instructies is cruciaal in het stimuleren van wenselijk gedrag. Dat doen we dan ook via uiteenlopende manieren zoals permanente signing, krijtverf-sjablonen op het fietspad, artikelen in de lokale krant, posters, social media, zadelhoezen, zonnebrillen en flyers.
Om de middelbare scholieren te bereiken deden we nog iets extra’s. We ontwikkelden een leuke interactieve quiz met lokale voorbeelden die we met meer dan 250 brugklassers hebben gedaan. Zo ontstonden er mooie gesprekken en nieuwe inzichten. Een geslaagde actie met veel enthousiaste reacties van zowel leerlingen als docenten.
De campagne is voor meerdere jaren inzetbaar, zodat er blijvend aandacht gevraagd kan worden voor de verkeersveiligheid op rotondes. Opvolging, aanpassingen en toekomstbestendigheid zijn meegenomen in het ontwikkelproces. Door samen te werken met het ROV Zuid-Holland is een effectiviteitsmeting onderdeel van de campagne geworden. De verkregen inzichten nemen we mee om de doelgroep nog beter te kunnen aanspreken. Om zo echt een verschil te maken en de verkeersveiligheid te vergroten. Samen zorgen we ervoor dat iedereen in Pijnacker-Nootdorp veilig op de rotonde rijdt!