Gemeente Drechtsteden

Een oversteekheld kijkt wel uit!

Oversteekpunten, zoals zebrapaden op 50 km/h wegen, zijn vaak relatief anonieme, onpersoonlijke plekken. Dit heeft tot gevolg dat weggebruikers zich op de automatische piloot door een verkeerssituatie navigeren. Gebeurt er iets onvoorspelbaars, dan heeft men niet altijd voldoende tijd om te reageren en is de kans op een ongeval groot. In opdracht van Gemeente Drechtsteden ontwikkelden we samen met PlantoBehaviour de campagne ‘Oversteekhelden’. Middels de campagne vragen we zo aandacht voor de thematiek door juist op deze plekken in de openbare ruimte een persoonlijk beeld te creëren. Lokale scholieren staan centraal in de aanpak en zoeken als daadwerkelijke oversteekhelden contact met andere weggebruikers.

De campagne wordt ondersteund met diverse middelen, zoals 2-signs, flyers, posters, advertenties, gadgets en een facebookpagina.

Lokale problematiek vraagt om lokale gezichten

De campagne richt zich op lokale oversteekpunten in de Drechtsteden waarop helaas, relatief, veel ongelukken plaatsvinden. We hebben er voor gekozen om juist lokale scholieren de interacties te laten doen. Dit zijn de scholieren die dagelijks oversteken op die punten. Ook vormen zij het gezicht van de campagne. Daarnaast gebruiken we herkenbare locaties als achtergrond van de uitingen. Zo maken we de uitingen persoonlijk en ontzettend dichtbij.

Naast flink wat aandacht van de media zagen we tijdens de interacties ook een zeer hoge bereidwillendheid van de automobilisten die staande gehouden werden. Door het positieve karakter van de campagne en de ontwapenende oversteekhelden bereikten we veel automobilisten met een inhoudelijk verhaal.

Meer weten over de Oversteekhelden?

Onze Account-held Tinja Kamp vertelt er graag over.

Tinja Kamp
tinja@krcommunicatie.nl
078-6143102